Poprve v Hanoji

16.10.2008 17:10

Tak jsme uspesne doputovali do Hanoje. Nebylo od veci behem 24 hodin zvladnout navstevu vice krajin. Z Jiznich Cech jsme se presunuli do Vidne, takze Rakousko. Odatmtud jsme leteli do Abu Dhabi - Spojene arabske emiraty. Tam se doplnovalo palivo do naseho Airbusu 330, jeste o nem budu psat. Zajimave bylo, ze Tonda fotil v hale a nikomu to nevadilo, ale pi foceni na bezpocnostni kontrole vyzadovali vojaci vymazani snimku. My je lstive pronesli. Pak letecka spolecnost China Airlines zvedla svuj stroj a uspesne nas dostala do Taipei - Taiwan. Je to celkem zajimave, protoze Cina je na pokraji valecneho konfliktu s ostrovem, ktery odmita uznat pravo Ciny na toto uzemi. V tuto chvili jsme meli blize do Japonska nez do Hanoje. Po 14 hodinach letu nasledovala prestavka na 2,5 hodiny a pak 2,5 hodiny letu zpet na zapad do Hanoje. V Taipei mne zaujal detal u vyskoveho kormidla naseho letadla a to naprosto zretelna oprava a vymena casti kolem uchyceni. viz foto

Z Taipei jsme leteli nastesti jinym strojem Boeing 737-800 ale i na nem bylo znat, ze nejlepsi leta ma za sebou. Odbaveni probehlo bez problemu jen se pripravte, ze musite vyplnit vstupni formular. Vymena dolaru za VND - vietnamsky dong probehla bez problemu, za svych 150 USD jsem obdrzel neco kolem 2.500.000 VND, neni to spatny pocit mit fakt tak plnou penezenku, ze ji ani nezapnete. Na bankovkach je zajimave, ze jednim z bezpecnostnich prvku je pruhledna folie s potiskem, vypada to jako kdyz udelate diru do bankovky a natahnete pres to igelit. Smenu jsme vsichni udelali u Vietkon Bank, dobry kurs a 0 poplatky. Do centra Hanoje na vlakove nadrazi nas dovezl taxik. Proste dostat se pres taxikare a jejich nahanece k autubusu je temer nemozne. Cenu si domluvte predem, pomuze kdyz mate kalkulacku a na ni vzdycky natukate cislo. My zkouseli smlouvat asi 2 minuty, protoze podle informaci z Lonely Planet m,ela byt cena kolem 150.000VND. Jednoduchy prepocet abyste se orintovali v cenach je, ze 1000 dongu je 1Kc {ja kupoval 1USD za 16.80Kc a za 1 USD jsem na letisti dostal 16550VND). Smlouvat nemelo cenu, protoze vsichni prepravci se domluvili a maji cenu 250.000VND a dovezou Vas kamkoli v Hanoji. Toto si pohlidejte a pred odjezdem si doluvte cenu jako konecnou, protoze pri najezdu na dalnici se ma platit myto a nas mili lstvivy ridic okamzite pozadoval dalsi penize, to jsme rezolutne odmitli. Zavora se zvedla ridic nic nezaplatil a my vyrazily do mesta po dalnici. Prvni predjizdeci manevr daval tusit, ze tady neni neco v poradku, protoze misto pouziti smerovych svetel ridic zatroubil na nakladak a predjel jej z prava. Prvni krizovatka byla pro velmi silne natury, ze to nebude uplne standardni prujezd jsem tusil, ale skutecnost predcila moje ocekavani a to jsem uz projel Izrael, D1, Jizni spojku a dalsi dopravni lahudky. Nejlepsi je nazorny priklad. Zkuste si predstavit ze na I.P.Pavlova jsou vypnute semafory a auta pouze pred krizenim s Jecnou zpomali zatroubi a vyrazi smerem, kde je nejvice volno. Mel jsem, z toho celkem hruzu, protoze oba dva pruhy se vzajemne prolinaji nikdo nezstavuje jen lehce uhne a proste jede. Kupodivu tento system funguje a je zrejme dopravne nejpropusynejsi. Co se tyka dalsich beznych dopravnich predpisu jako je jizda v pravo, prejizdeni plne cary, jednosmerna ulice, cervena na semaforu maji tyto pouze a ciste informacni charakter. Nemyslete si, ze kdyz mate na prechodu zelenopu, ze proti Vam na cervenou nevyrazi auto vse probehne asi nasledovne, vy vstoupite do vozovky a ozve se klakson, ktery nerika uhni mi z cesty jako u nas, ale pozor jedu. Vy zpomalite jinak upadnete na kapotu jedouciho vozu, pak se ozve dalsi klakson a druhe auto nebo moped Vam projede za zady. Prechazeni ulice bych proto prirovnal k tanci toredora v koride, obcas se take zrani, ale vetsinou to dopadne dobre. Jde o to neztratit nervy a chladnou hlavu. Schvalne do Vas nikdo nenajede. Dalsi spefikum mistni dopravy je jeji hustota, je hodne velka, takze motocyklicte naprosto bezne vyuzivaji chodnik na coz Vas upozornuji neustalym troubenim. Zajimavou vec jsme zazili v Hanoji, protoze je vsude spousta motorek museji nekde parkovat a k tomu se pprimo nabizi chodnik, ten je plny a chodci musi tak vstupovat do jizdni drahy, kde se je klaksony snazi uzivatele motorovych vozidel zahnat zpet. Az to zazijete na vlastni oci a usi porozumitye zakazu aby cizinci ve Vietnamu ridili motorove vozidlo, neplati tu totiz mezinarodni ridicsky prukaz ani nas narodni.

V Hanoji se nam nepodarilo sehnat levne ubytovani a hlavne chteli jsme co nejrychleji na vlak a do mestecka SAPA v severnich horach. Proto jsem chteli po rodici aby nas primo zavesl na nadrazi, skoncili jsme pred kapitalove spriznenym hotelem a uz se nas snazili dostat z auta. V tuto chvili se za nami vytvorila celkem slusna kolona aut, protoze ridic zastavil auto tak, ze stezi projeli motocykliste, poklidny ruch ulice prorizly klaksony ridic se domnival, ze vymekneme, ale kdo zazil obchodni vyjednavani arabu toho to nemohlo rozhodit. Zkratka jsem odmitli vystoupit se slovy GO TRAIN STATION, po nekolikerem opakovani jsem zjistili, ze nas ridic umi anglicky jen pozdravit. Proto mu oblsuha hotelu vysvetliala at nas vezme na nadrazi.

Tam jsem chteli zakoupit jizdenky do 1. tridy - lehatka s mekou matraci a klimatizaci, pani za prepazku jen sdelila UNAVAILABLE po dlouhe ceste jsme udelali riskantni rozhodnuti podstoupit cestu do Lao Cai v sedadlovem voze s klimatizaci a nekurackem oddeleni. To se mimo jine lisi od kurackeho jen tim, ze tam cestujici kouri tajne nebo na chodbe s otevrenymi dvermi slastne vyfukuji modry dym mezi nestastne nekuraky. Tonda se proto pousil zahajit krizovou vypravu za clean air, ale jeho prvni setkani s protivnikem skoncilo naprosto zdrcujici prohrou, po upozorneni ze pan kouri v nekuracke casti se mu dostalo nejake vitnamske odpovedi a na licich vsech so slyseli konverzaci se rozhostil usmev. Coz znamenalo, ze nekourit se bude jen velmi velmi kratce. Dalsi zvlastni vec, ze nekteri nasi spolucestujici pri telefonovani hodne kriceli. Naprosto zdrcujicim zazitkem bylo vyreseni teploty ve voze, ktera byla diky klimatizace na pro stredoevropany prijmenych hodnotach (venku bylo asi 30st.C). Vietnamci pred ocima vlakove cety zacali rozdlevat zavesy zakryvajici okna ktera mela platena ocka zakoncena suchymi zipy. DO takto ziskanych hadru se zacali balit. Nikdo si z toho moc nedelal a asi je to normalni praktika. Musime dodat, ze jsme urazili 300km z Hanoje do Lao Cai za prijemnych 8 hodin, po ceste letadlem dalsi zarez v sede.

Po nakupu jizdenek mekteri clenove vypravy ochutnali Hanojskou Pho - polevku s ryzovymi nudlemi, Tonda byl nadsen, ale to neni to spravne meritko, tomu tady chutna vsechno i mali ptacci grilovani na spejli.

Prijezd do Lao Cai byl na minutu presny a nasledovala vydatna snidane v poradi Pho beef za 15.000 VND a jarni zavitky za slusnych 15.000 VND.

Cestu k restauraci si vsak musite tvrde vybojovat mezi dalsimi taxikari, kteri Vas chteji vzit do SAPA, ceny jsou tu dvojnasobne, hlavne pri prijezdu vlaku. My si dali snidani - coz zlevnilo nabidku prepravcu o 30%, my jsme proto vyrazili pesky pres Rudou reku a nasli taxi po ceste. Po delsim smlouvani se nam podarilo dohodnout cenu 25.000 VND za osobu. Ze je to cena ferova poznate podle toho kolik plati domorodci a ti platili stejne, z toho usuzujeme ze se ceny od vydani pruvodce na tuto hodnotu zdvihli.

Dalsi pokracovani bude nase cesta do SAPA a prvni dojmy z tohoto mesta posazeneho v horach.

—————

Zpět